vermestibi blogjainak gyűjtőoldalát lásd a vermesmotor.blog.hu oldalon!

Verhovina 6

Verhovina 6

A tarcali kovácsmester hagyatéka

2017. június 22. - vermes tibi

A tarcali kovácsmester köszöni, jól van, csak az évtizedek alatt felhalmozódott fölös számú szerszámaitól és egyéb dolgaitól kívánt megszabadulni egy számomra nagyon szimpatikus módon: nekem adta őket. Tavaly sokat keseregtem amiatt, mert egy beszakadt menet miatt nem tudtam felcsavarozni a karburátort a hengerre, hosszas keresgélés után találtam akkor egy rozsdás M6-os menetfúrót, amivel mégis meg tudtam oldani a dolgot - ilyesmi miatt aligha kell többé keseregnem; M3-tól M22-ig el vagyok látva (méretenként és menetemelkedésenként több darab) menetfúróval és menetmetszővel. Csavart, anyát, alátétet is kaptam vagy tíz kilót, s a legkülönbözőbb szerszámokat - tulajdonképpen csak olyasmit nem adott, amiről mondtam, hogy már van nekem (pl. van három tolómérőm, így nem kértem egy negyediket).

dscn0298.JPG

dscn0299.JPG

Ez már így is elég jól hangzik, de még nincs vége. Elszaladt ugyanis az idő az apróságok válogatásával, s így a "hátul" rejtőző dolgokra már nem került sor, csak gyorsan szétnéztünk, hogy mi van még ott. Hát, akadt ez-az, ami megragadta a fantáziámat. Pl. egy Danuvia váz, komplett első és hátsó villával. És egy Simson, ami lehet, hogy nem is egy, hanem másfél vagy kettő - mivel apró darabokra szét van szedve, s ezek a darabok nem egy helyen találhatók, kicsit nehéz meghatározni, hogy hány motornyi cucc van ott. Egy Schwalbe-ról van szó, de láttam Star alkatrészeket is. Mondtam, hogy ezt szívesen hazavinném, s a kovácsmester rámondta az áment. Arra viszont most nem volt idő, hogy összeszedegessük a részeit, úgyhogy ez egy másik út lesz - korábban megyek, viszek "játszós" ruhát s rászánok egy egész napot.

Ennyi mindent azonban mégsem illik mindenféle viszonzás nélkül elfogadni. Törtem a fejem, hogy hogyan hálálhatnám meg mindezt.

A tarcali kovácsmesternek van egy Simson Mofája, az 1960-as évekből. Elég jó állapotú, de nem működik, mert nincsen hozzá karburátor. Régebben egyszer megkért, hogy derítsem ki, pontosan milyen típusú karburátor kell rá. Nem tartott sokáig kideríteni: BVF 11N1-1. Utánanéztem akkor, hogy be lehet-e ilyet szerezni, s azt láttam, hogy nem nagyon: magyarok földjén nem leltem nyomát, egy német oldalon árult valaki egyet kb. 15ezerért. És ennyi - sem az eBayen, sem sehol nem volt eladó darab belőle. Most megint arra gondoltam, hogy egy ilyet kéne szerezni, újra szétnéztem a neten, de hasonlóan nem találtam semmit, mint korábban. Feladtam egy hirdetést, hogy ilyen karburátort keresek - s láss csodát, pár nap múlva ketten is jelentkeztek. Az egyikőjük ráadásul Debrecenből. Kiderült, hogy kb. tíz percnyire lakunk egymástól. Elmentem s megköttetett az üzlet. Újabb érdekessége a dolognak, hogy az eladó szintén híve volt a motor-átalakításnak: egy tárcsafékes, vízhűtéses Simson büszke tulajdonosa. Nagyon igényesen volt átalakítva a motorja, az első tárcsaféket gyárinak néztem, mert a féknyereg felfogatása a villaszárra nem holmi toldalékokkal volt megoldva, hanem rá volt hegesztve az alumíniumra egy felfogató rész. Végsebessége 130, utazója 90 körül volt, s ránézésre simán el lehetett hinni.

dscn0353.JPG

Megvan tehát a karburátor. Egy napig ázott hígítóban, alaposan kitisztítottam, most már alkalmas a beszerelésre. Ahogy mondani szokás, már csak idő kérdése. Csak sajnos éppen az időből van a legkevesebb - nekem is, meg a tarcali kovácsmesternek is. Össze kell egyeztetnünk, hogy mikor mehetek el újra, s aztán neki még arra is rá kell majd szánnia legalább egy (néhány) napot, hogy beszerelje a karburátort meg beindítsa a Mofát. Van egy Piaggiója is, azt egyszer megjavította (benzincsapot kellett cserélni), elment vele a sarokig, amikor leállt alatta. Hazatolta. letámasztotta, hogy majd megnézi, ha lesz ideje. Ennek, azt hiszem, két éve.

Másik dolog, amivel valamit törleszthetek nagylelkűségén, hogy csinálok neki egy 12 voltos akkutöltőt.  Ez nagyjából egy fillérembe sem fog kerülni, mert ő adta hozzá az anyagot. Valami laborból kiselejtezett, legkülönfélébb műszerekből és készülékekből is van neki vagy két tucat - ebből elhoztam párat (az első kép tetején látszik). Az egyiket azért, mert olyan tápegység kinézete volt, egy másikat meg azért, mert jó nehéz volt, s egy nagyobb teljesítményű trafót sejtettem benne. Szóval, ha éppen unatkoznék, ezzel is múlathatom magam.

A bejegyzés trackback címe:

https://verhovina6.blog.hu/api/trackback/id/tr2612614623

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása