vermestibi blogjainak gyűjtőoldalát lásd a vermesmotor.blog.hu oldalon!

Verhovina 6

Verhovina 6

Verhovina vagy Jawa Supreme?

2015. december 23. - vermes tibi

Hogy mi is az a Jawa Supreme? Íme:

207_6.jpg

Magyarországon aligha ismerik sokan ezt a típust, mivel hazánkban, sőt Európában nem forgalmazták (sajnos), csak az USA-ban (!).

És hogy hogy jön ez most ide...

Több korábbi írásomban panaszkodtam már arról, hogy a Verhovinát nem igazán könnyű kezelni. Csaknem használhatatlan a kuplungja, a két segességfokozat között hatalmas az áttétkülönbség - még pedál sincs minden típuson, hogy az ember rásegítsen. Aztán meg a Verhovina nem kifejezetten megbízhatóságáról híres gép, márpedig nem ártana, ha az ember úgy indulna útnak otthonról, hogy többé-kevésbé biztos benne, hogy meg is érkezik s nem kell tolnia a motort. A blogon a legtöbb írás arról akarna szólni, hogy hogyan lehet a Verhovina hibáit kijavítani, és megbízható, használható motort csinálni belőle.

Amikor valaki magyarországon vagy a környező országokban megbízható segédmotorról beszél, alighanem a Babettáról beszél. Pontosabban annak is 207-es típusszámú, egysebességes változatáról. Mert kétségtelenül így van: tirisztoros gyújtású, pofonegyszerű szerkezet.  Egyetlen nagyon nagy hátránya van ennek a motornak: végsebessége éppenhogy eléri a 40 km/órát, de inkább alatta van, úgy 35 körül. Lassúsága és kora miatt (hiszen mint minden szocialista kismotort, ezt is csak a 80-as évek végéig gyártották - tehát a legújabb példányok is veterán korúak már) ezt a motort szinte fillérekért árulják. Hasonló korú tirisztoros Simsont 100 ezer alatt nem lehet (vagy nem érdemes) venni - használható Babettát meg 20 ezer körül kaphatunk, kis hibásat meg akár fele ennyiért is. Alkatrészellátása kiváló, a Simsonéhoz hasonló. Tulajdonképpen a motoros boltokban csak ehhez a két kismotorhoz lehet alkatrészt kapni, s a Babetta-cuccok árai olcsóbbak a Simsonéinál. A minőség persze nem minden esetben kifogástalan, de ez minden más márkánál is így van.

Ha valaki olcsón akar motorozni, Babettát vesz, pár ezret rákölt és vígan, problémamentesen motorozhat évekig. Igaz, csak max 35-tel. Ennél tulajdonképpen egy jogosítványmentes elektromos/benzines bicikli is többet tud (persze szabálytalanul, hiszen nekik csak 25-öt enged a kressz) - de sokkal-sokkal drágábban.

A lassúság mellett a felszereltségek hiánya vagy alulméretezése is a Babetta ellen szól. Belvárosban index nélkül (még) életveszélyes(ebb) közlekedni, a kicsi dobfékek hatásfoka sem kielégítő, és a nagyon lassú gyorsulást sem tolerálják a belvárosi autósok.

Ha tehát valaki olyan kismotort szeretne, ami megbízható és a belvárosban is használható, nem választ Babettát. Ezért nem foglalkoztam sokáig én sem a Babetta gondolatával. Helyette a Verhovina feljavíthatóságában bíztam. Nemrég azonban beláttam, hogy a Verhovinát nem lehet városi közlekedésre alkalmassá tenni. Elhatároztam, hogy ketté választom, amit valaha egynek gondoltam: lesz tehát egy motorom, amivel közlekedek s lesz egy másik, hobbi célú motor. Ez mellesleg az anyagiak tekintetében is megkönnyebbítő hatású gondolat volt, mert korábban azon rágódtam, hogy mennyit merjek beleölni a Verhovinába a használhatóság igencsak kétes elérése érdekében - s hogyan magyarázzam majd meg a feleségemnek, ha a Verhovina, amire akár már egy autó árát ráköltöttük, miért használhatatlan még mindig.

A "használós" motor nem lesz témája ennek a blognak. Ez valószínűleg egy olcsóbb de azért megbízható robogó lesz. Ha majd lesz rávaló, mert jelenleg a házfelújításra megy el minden pénzünk.

A "hobbi" motor viszont felszabadult a funkcionalitás feltétlen kényszere alól. Ennek viszont az az ára, hogy mint a haszontalan dolgokra, csak a "fölösleges" pénzt lehet rákölteni. Ennél azért jobb a helyzet (a "fölösleges pénz" abszurd fogalom, ilyen nincs és nem is lehet), de a kiadásokat a minimumra kell/illik csökkenteni. Pl. a lehető legolcsóbb motorokban kell gondolkodni, mint a Babetta...

Nekem azonban Verhovinám van, s gyermekkorom emlékei is ide kötnek, ezt a típust tehát nek akarom lecserélni. Legfeljebb módosítani. Mert a Verhovina legfőbb hibáját, a kezelhetetlenséget és megbízhatatlanságot orvosolni lehetne a "Babettásítással".

Első gondolatom az volt, hogy a Verhovinába egy Babetta blokkot kellene beszerelni. Ezzel azonban az a baj, hogy a Babetta pedáltengelyére is szükség volna, s ehhez a Babetta vázrészének egy darabját is be kellene építeni.

S miközben tájékozódtam a nete a Babetták-terén, megláttam a Jawa Supreme típusnevű motort. Tüzetesebben megnézve a képeket azt vettem észre, hogy a babetta mérnökei csak egészen minimális módosításokkal hozták létre ezt a motort. A 207-es Babetta álló tenkját fekvőre cserélték s a bicikliülésre emlékeztető ülés helyére egy motor ülést tettek (fogattak fel lényegében a csomagtartóra). Az ide feltett képen nem látszik, de egy merevítő csövet behegesztettek a villanyak és az ülés közé, a tank alá.

Innen jött tehát a gondolat: a Verhovinából és a Babettából kell egy motort csinálni, ennek mintájára. A tankot és az ülést áttenni a Verhivináról a Babettára. Hogy egy kicsit Verhovinásabb legyen, az első villát kompletten, kerekestől-kormányostul áttesszük a Babettába és már kész is.

Ehhez azonban először egy jó állapotú Babettát kell beszerezni. Szétnéztem a neten, s találtam is valami ígéreteset: valaki belekezdett két babetta felújításába, újrafényezte őket, már csak a (részben felújított) blokkokat kellene beletenni, de már nem akar vele többet foglalkozni. Elvileg minden alkatrész megvan mindkét motorhoz s még pótalkatrészek is. Mára volt megbeszélve, hogy elmegyek, megnézem a motorokat, megalkuszunk és elhozom őket - de ma  mégsem jó az eladónak (karácsonyi rokonlátogatásra mentek pár napra). Később visszatérünk rá.

A bejegyzés trackback címe:

https://verhovina6.blog.hu/api/trackback/id/tr228194346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

klh.zrt22 2015.12.23. 21:09:16

Üdv.
Ne haragudj,nem szeretnélek megbántani,de ez egy nagyon hülye ötlet amit fent leírtál.
Ha olcsó és jó motort szeretnél akkor szerintem vegyél egy Jawa Mustangot.
Könnyen előfordulhat,hogy ha elkezded öszeépíteni a Verhovinát és a Babettát akkor mind a kettőt javíthatatlanul elcseszed és ott fogsz állni két teljesen szar,használhatatlan motorral.
Nem tudom,hogy mentél e már 207-es Babszival?Ezekszerint nem ugyan is a Babetta sokkal jobban gyorsul a verhovinánál.Az apró pici fékek jól kitísztítva,beállítva nagyon jól fognak,és az ülése is meglehetősen kényelmes.
Tehát szerintem ne bánsd egyiket se.Mindegyik úgy jó ahogy van.
Nekem 6db Babettám van és egy verhovinám.
Én 2hét használat után már aránylag jól használtam a verhót.
A Babetta egy tökéletes városi moci és nagyon keveset eszik.

vermes tibi 2015.12.24. 14:29:53

@klh.zrt22:
Egy régebbi írásban már szót ejtettem a Mustangról. Kétségtelenül jobb motor, mint a Verhovina, a Simsonhoz fogható, s az ára valóban fele annyi mint annak. Egyetlen bajom van vele: ronda. Persze ez ízlés dolga, de küllemében annál elcseszettebb konstrukciót még nem láttam (bocsánat a típus fanatistáitól). Mellesleg az, hogy egy motor "olyan jó, mint egy Simson", csak fálig-meddig dícséret, hiszen a Simson sem a technológia netovábbja. Sajnos a Simson után nem került forgalomba a szó teljes értelmében vett 'kismotor' Magyarországon, ezért jobb híjján még mindig ezeket nyúzza a morotozni vágyó, de motoros jogosítvánnyal nem rendelkező ember.
Azt hiszem, akinek hat Babettája van, arról joggal feltételezhető, hogy kissé elfogult a típussal kapcsolatban. Hogy jobban gyorsul-e mint a Verhovina, nem tudom, mert még nem ültem Babettán. Nem csodálkoznék rajta nagyon, ha így lenne, de őszintén szólva kissé kétlem. De nem akarok erről vitatkozni, két ok miatt sem, egyik, hogy tapasztalat híján nem értek hozzá, másik, hogy nincs komoly jelentősége.
Hogy a Babetta tökéletes városi motor lenne, az biztosan túlzás. Egy városi motornak jól kell bírni a kátyúkat , rakétaszerűen ki kell lőnie piros lámpánál, satufékek kellenek rá, és legalább 60 km/óra sebességgel kell mennie (ez utólsó követelményt mellesleg tiltja a kressz) - de ha mindezt tudja a motor, sok autós még akkor is másodrendű csótánynak nézi, akit le kell szorítani az útról.
Hogy hozzá lehet szokni a Verhovina kuplungjához meg egyéb hibáihoz és lehetséges " használni", azt nem kétlem. Én azonban béna vagyok és kényelmes - minek küszködjek, ha van egyszerűbb megoldás.
Az átalakítás mikéntjéről meg még korai volna részletekbe menően beszélni, hiszen ahhoz kellene egy Babetta. Mindenesetre nem flexszel meg hegesztőgéppel akarok nekiesni.

klh.zrt22 2015.12.24. 15:20:44

Én akkor sem vágnék bele.
A Babetta biztosan jobban gyorsul a Verhónál,és rá lehet pedállal is segíteni ha kell.
Még nem próbáltam átrakni az elsővillát a Verhóból a Babsziba,de szerintem a Verhovina villája vastagabb ezért nem lehet csak úgy áttenni hanem ott is hegesztgetni kell.
Szerintem az lenne a legjobb ha vennél külön egy Verhovina ülést és ráhegesztenéd a Babetta üléscsövére,így az ülés felfeküdne a csomagtartóra.A hátsó rugóstagokat is érdemes a kényelem miatt Verhovináéra cserélni.
Ha a Babetta 207-es,akkor valszeg "háromrugós" kuplungja van,ami egy nagy szar.Ahelyett a 228-as Babszi körrugós kuplungját kell belerakni amitől sokkal jobban gyorsul és kissebb fordulaton nyit a kuplung ezáltal hosszabb élettartamú a motorod.
A Verhovinát ne bánsd mert már egy ritka típusnak számít ezért szerintem inkább az eredetiség és nem a használhatóság legyen a cél.
Én rengeteget járok Babettával(szinte napi szinten)és soha semmi baja és rettenetesen keveset fogyaszt.A kényelmével sincs gondom.
Az igazat megvalva nagyvárosba én sem igazán járnék Babettával,de Simsonnal sem.
Oda a leg ideálisabb inkább egy MZ lenne vagy valami más nagymotor.
süti beállítások módosítása